Stavanger Aftenblad

Det kan koste å følge

SØNDAGSTAN­KER: I år har endelig Tjemslandg­ruppen fått sitt minnesmerk­e etter sin motstandsi­nnsats under krigen.

- Møyfrid Lunde Sogneprest

Mange har opplevd det sterkt å høre historien om disse rogalendin­gene som ble satt i fangenskap, opplevde tortur og ikke minst dem som ble skutt i Trandumsko­gen. Unge menn i sin beste alder ofret seg for Norges framtid og de verdier de trodde på. De ofret seg for fellesskap­et og for oss som er kommet etterpå.

I møte med ondskapen i verden gjelder det å holde fast på det gode. Jesus pynter ikke akkurat på framtidsut­siktene for disiplene. Han snakket til de tolv han hadde valgt ut, og som nå hadde fulgt ham i tre år. Det er som om han gir dem valget på ny. Var de fortsatt villige til å følge ham nå som han hadde gjort det klart for dem at han var på vei til Jerusalem for å lide og bli slått i hjel før han skulle reises opp fra døden?

Tiden skulle komme da disiplene også kom til å oppleve forfølgels­e av forskjelli­g slag. De fleste av Jesu naermeste disipler ble martyrer, og flere av dem ble korsfestet.

Fortsatt i dag opplever en del kristne ulike typer forfølgels­e, fengsling, tortur og å dø for sin tro på Jesus. Samtidig forkynnes det enkelte steder det vi gjerne omtaler som herlighets­teologi. Det profeteres og loves helbredels­e og rikdom om man bare tror. Det kan oppfattes som en hån mot dem som opplever dette som Jesus profeterte i dagens tekst.

Teksten skal heller ikke misbrukes ved at man selv oppsøker martyriet eller gir avkall på alt annet i livet. Mange misjonaerb­arn, prestebarn og barn av predikante­r har opplevd det som at de har blitt pålagt å baere foreldrene­s kors, ikke sett eget.

Hva er så det gode budskapet i dagens tekst? Lidelse og død her i verden er ikke det siste. Jesus skal komme igjen, og alle disse som har lidd og blitt fratatt så mye skal få sin lønn. På «etterfølge­lsens søndag», kan vi tenke på hva det betyr for oss å følge Jesus. Han inviterer fortsatt til å følge ham.

 ?? KRISTIAN JACOBSEN ?? Tjemsland-gruppa fra 2. verdenskri­g fikk endelig sitt minnesmerk­e i Stavanger.
KRISTIAN JACOBSEN Tjemsland-gruppa fra 2. verdenskri­g fikk endelig sitt minnesmerk­e i Stavanger.

Newspapers in Norwegian

Newspapers from Norway